Overige

De voor- en nadelen van online winkelen

Het online winkelen is bijna niet meer weg te denken in deze tegenwoordige tijd. Je kan het zo gek niet verzinnen en het is wel via het Internet te krijgen. Kleding, schoenen en make-up. Boeken, films en muziek. Maar ook de gewone boodschappen kan je tegenwoordig online bestellen en je kan zelfs voor auto onderdelen terecht in de webwinkel. Het heeft natuurlijk een hoop voordelen, dat online winkelen, maar toch zijn er echt nog wel wat dingen die ik veel liever in een echte winkel zou kopen.

Voordelen

Ikzelf heb een vreselijke hekel aan drukte in bijvoorbeeld kledingwinkels. Het geduw van mensen die je willen passeren in de smalle padjes tussen de kledingrekken. De als pakezel fungerende buggy’s en kinderwagens die elke vrije doorgang blokkeren. Het lange wachten bij de paskamers. Nee, je maakt mij er echt niet blij mee en gegarandeerd dat ik niks koop. Op een doordeweekse dag, bij het net opengaan van de winkel, een winkel in stappen is voor mij het ideale winkel moment. En dan voor de drukte weer wegwezen. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat te doen. Ook ik heb niet standaard een doordeweekse dag vrij. Dan is online winkelen echt een uitvinding: geen drukte om je heen, geen gangpad-blokkerende buggy’s, geen rij bij de kassa en je hebt ook niet te maken met openingstijden.

Of wat dacht je van al die tassen waar we mee lopen te sjouwen tijdens een goed geslaagde koopsessie? In eerste instantie loop je nog vrolijk rond met dat tasje vol nieuwe aanwinsten, maar na een tijdje ga je het toch voelen. In je handen, je armen, je schouders. Super blij natuurlijk met al je aankopen, maar het moment dat je bij de auto ben en je tassen in de kofferbak kan zetten, is een ware opluchting. Ook dat hebben we niet als we online gaan winkelen. Dat digitale winkelmandje weegt namelijk helemaal niks!

Dat ene shirtje uit die folder, die moet ik hebben! Maar eenmaal in de winkel zou ik niet weten waar ik moet zoeken. Op zoek een leuk blauw jurkje? In de winkel hangt model A. daar en model B. in de andere hoek en misschien hangt er nog een model C. en D. ergens anders in de winkel. In de webshop klik je op jurkjes, je kiest voor de kleur blauw en je ziet ze allemaal netjes naast elkaar staan. Heerlijk dat overzicht.

Nadelen

Maar goed, online winkelen is natuurlijk niet alleen maar een wereld vol met pluspunten. Als dat zo zou zijn, dan zou niemand meer naar een gewone winkel gaan. Er zijn gewoon wat nadelen waardoor ik in sommige gevallen liever de webshop links laat liggen en naar de winkel ga. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om direct het stofje te kunnen voelen, de kleur te kunnen zien en het direct te kunnen passen. Niet eerst moeten wachten tot het bezorgd wordt en daarna de rompslomp van het alles-weer-moeten-terugsturen. Ik kom er liever gelijk achter dat het me niet bevalt. Kan ik tenminste gelijk kijken naar een alternatief.

Tijdens een bezoekje aan de stad koop je misschien wel wat bij tien verschillende winkels. Je hebt maar één keer reiskosten hoeven te betalen. Koop je online in tien verschillende winkels, dan is de kans aanwezig dat je ook tien keer verzendkosten moet betalen. Dat kan behoorlijk oplopen en dan had het wellicht goedkoper geweest om even naar de stad te rijden.

En om even terug te komen op de auto onderdelen: het komt bij zulke dingen soms wel heel erg nauw dat je wel echt het goede type besteld. Een medewerker in de winkel kan je daar wellicht goed bij ondersteunen. Als je alleen door de webwinkel heen scrolt, komt het dus helemaal aan op je eigen kennis. Het begint al bij welk specifieke type auto je hebt: ik heb een Suzuki Swift uit 2001, maar heel veel verder dan dat kom ik niet.

Ik ben dus blij dat gewone winkels gewoon nog bestaan en ik zou er niet aan moeten denken dat je alleen nog maar online zou kunnen winkelen. Misschien is het wel een kwestie van wennen, misschien ontwikkelen ze in de toekomst wel dusdanige systemen dat alles wat ik als nadeel heb benoemd, wegvalt als nadeel. Maar voor nu winkel ik voor sommige dingen gewoon nog graag offline in plaats van online.

Vorige artikel Volgende artikel

Dit vind je misschien ook wel leuk

11 Reacties

  • Reageer Jenn 8 april 2015 op 08:46

    Het heeft idd allebei zijn voor en nadelen…
    Jenn heeft onlangs geplaatst..Woorden doen wél pijn!

  • Reageer Manon 8 april 2015 op 08:51

    Alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu het meeste online heb geshopt, omdat ik het druk met werk heb.
    Manon heeft onlangs geplaatst..Oriflame Giordani Gold Jewel Lipsticks

  • Reageer Morgaine 8 april 2015 op 08:54

    Mijn voorkeur gaat uit naar de winkel, omdat ik de beroemde peervorm heb, vooral met broeken moet ik gewoon passen, dan liever in een winkel dan online shoppen. Echter is Bon Prix ook een favoriet, en ja die hebben niet eens winkels voor zover ik weet?

    Toch, prefereer ik altijd de winkel, maar ik heb het voordeel thuis te zijn, en ben dan wel net als jij, dan op de maandagochtend het liefst, als iedereen werkt en de dinsdag is ook nog rustig overal hier, hahaha

    Ik denk zelfs dat als je een ouderwetse binding opbouwt met 1 winkel, dat dit een hoop voordelen heeft, je kunt nog altijd ritselen als je een vaste klant bent bijv. Heb ik laatst met de Boekenweek ook nog voordeel bij gehad, een duur boek in de winkel gekocht waar ik al 21 jaar kom, maar 2 weken te vroeg, in de Boekenweek, kreeg ik alsnog het geschenk in mijn handen geduwd. 😉

  • Reageer Tamarah 8 april 2015 op 08:55

    Ik vind online winkelen echt heerlijk! Zeker bij winkels als Wehkamp of Zalando, waar je gewoon eerst kan passen en terug kan sturen voor je hoeft te betalen.
    Tamarah heeft onlangs geplaatst..8 Dingen Die We Willen Doen Tijdens De Honeymoon

  • Reageer Simone 8 april 2015 op 10:17

    Ik bestel eigenlijk nooit wat online, met uitzondering op sieraden via Ebay dan. Ik vind het gewoon niet fijn dat ik weer de boel moet terug sturen. En ik vind winkelen ook gewoon leuk.
    Simone heeft onlangs geplaatst..Een dag dat in de boeken mag

  • Reageer Sas 8 april 2015 op 10:28

    Hm. Ik koop eigenlijk weinig tot geen kleding meer, heb al zoveel. Soms online soms in de winkel. Heb eigenlijk niet echt een voorkeur. Jaren terug bestelde ik juist bijna alles online (bij H&M)
    Sas heeft onlangs geplaatst..Huishoudelijke mededelingen #7

  • Reageer annouska 8 april 2015 op 10:29

    Er was een tijd dat ik zweerde bij alles online kopen, vooral via zalando en wekhamp want die hadden mijn favoriete merken. Maar de toen ik de verzendkosten eens berekende kwam mij dat toch zuur te staan, dus ik ben daar mee gestopt. Ik ben nog steeds geen grote shopper, sterker nog ik vind het niks. Maar ik ga inderdaad op rustige momenten gewoon de stad in.
    annouska heeft onlangs geplaatst..Sunday Talk: Who Are You

  • Reageer Marijke I easydailyfood 8 april 2015 op 20:34

    Ik wil zelf de stof ook altijd voelen, dus shop niet veel online. Daarvoor houd ik te veel van het ‘echt’ winkelen 🙂

  • Reageer Eilish (artisticstateofmind) 8 april 2015 op 22:59

    Ik vind het vooral vervelend als niks past en ik alles terug moet sturen!
    Eilish (artisticstateofmind) heeft onlangs geplaatst..Lifestyle ♥ Waarom de lente zo leuk is

  • Reageer Wanda 10 april 2015 op 11:23

    Mijn voorkeur gaat echt nog steeds uit naar echt winkelen in plaats van alles maar online te bestellen. Ten eerste vind ik het een stuk gezelliger, ten tweede weet ik dan direct of iets past of niet en ten derde vind ik ook leuk om op die manier nieuwe winkels te ontdekken. Online is makkelijk omdat je het dan gewoon echt in je eigen tijd kunt doen maar vind ik soms ook een hoop gedoe…
    Wanda heeft onlangs geplaatst..De Reis Top 5…

  • Reageer Vlijtig Liesje 11 april 2015 op 19:01

    Ik koop best veel via eBay en vind dat leuk. Maar er gaat niets boven echt even passen!
    Vlijtig Liesje heeft onlangs geplaatst..Weckpot: je kunt er ook mee koken en bakken!

  • Laat een reactie achter aan Sas Annuleer reactie

    CommentLuv badge